Vänsterpartiet har just nu två ordinarie politiker i Kommunfullmäktige.

Namn: Jan Eliasson

Yrke: Diversearbetare

Politisk post: (1) Partiets förste ordinarie medlem i Kommunfullmäktige, (2) Partiets förste ersättare i Kommunstyrelsen.

Biografi: Jan har varit aktiv i Vänstern i Kil sedan 2016. När han inte jobbar politiskt engagerar han sig mycket i barn, både sina egna och andras som behöver extra stöd. Jan rycker in som behandlingsassistent när behov finns och tillsammans med sin fru har de varit familjehem i 23 år så många barn har fått hjälp tack vare dem. Jan har därför mycket egen erfarenhet av Kils skola och hur den fungerar och vart möjligheterna för förbättring finns. Dessutom jobbar Jans fru inom hemtjänsten, så på sätt har han örat mot rälsen även där.

Namn: Mikke Vivungi

Yrke: Fritidsledare

Politisk post: Partiets förste ersättare i Kommunfullmäktige.

Biografi: Mikke har varit engagerad i Vänsterpartiet sedan länge och var vår representant i kommunfullmäktige och kommunstyrelsen förr om åren. Nu när småbarnsåren är över återfinns han åter på vår kommunlista. Nu, som hela sitt arbetsliv, arbetar han med Fritidshem och skola. En fritidsgård värd namnet är något Mikke tycker saknas i kommunen. En fritidsgård som ges möjlighet att göra skillnad, för det behövs anpassade lokaler och utbildad personal. Föreningslivet är navet i kommunen och något vi måste anstränga oss att värna och vårda på samma sätt som våra natur och rekreationsområden. Handboll är en ”ovana” Mikke har sedan barnsben men även fru, barn och hund håller pulsen hög.

Namn: Leif Danielsson

Yrke: Pensionär

Politisk post: Partiets andre ordinarie medlem i Kommunfullmäktige.

Biografi: Partiets kassör och har varit engagerad i Vänsterpartiet sedan 2015.

Idag bor Leif i ett av Kils trygghetsboenden där han driver frågor om vackra utemiljöer och trygga boenden. Han är engagerad i Hyresgästföreningen och har varit med och skrivit debattartiklar.
Under sin arbetskarriär var han under många år ordförande i lokala fackföreningen.

I övrigt gillar Leif att hålla sig sysselsatt med diverse saker. Hälsar han inte på barn och barnbarn eller bekanta så spelar han gärna boule och bridge eller sysslar med kniv- och skinnarbeten. Leif har ett tydligt rättspatos; rätt ska vara rätt och han; rätt ska vara rätt, och han räds inget för att se till att det blir så.

Namn: Anja Thernström

Yrke: GIS-ingenjör

Politisk post: Partiets andre ersättare i Kommunfullmäktige.

Biografi: Med ett brinnande engagemang för allas lika värde och ett svartbälte i kampsport i bagaget är hon redo att tackla frågorna viktiga för henne. Anja är övertygad om att om alla behandlar sig själva och andra med respekt och tilltro så går vi en ljusare framtid till mötes. Barn, män, kvinnor, djur, natur ja till och med miljö och klimat tjänar på att bli behandlade med respekt och omsorg.

Anja har ett nära livslångt engagemang i ideella föreningar och anslöt sig till Vänsterpartiet 2018.