Allt fler av de som arbetar i vården lider av stress på grund av det hårda arbetet och det blir inte bättre av att lönesättningen för de anställda är skevare än i andra yrken. Vi anser att vården ska förstärkas, få mer resurser, bli humanare och framförallt rättvisare.

Vänsterpartiet vill;

* Införa 6-timmars arbetsdag med bibehållen lön. Vänsterpartiet anser att 6-timmars arbetsdag är rätt väg att gå för att få bukt med den ökade stressnivån i vården. 6-timmarsarbetsdag har prövats i Sverige, på Svartedalens äldreboende i Göteborg. Efter enbart ett år hade antalet sjukskrivningar sjunkit med över 70%, personalen var gladare och fick lika mycket gjort som de hade innan arbetstidssänkningen, även de boende på hemmet kände att stämningen var betydligt bättre på hemmet vilket gjorde att även de trivdes bättre.

1.) Vänsterpartiets åsikter kring 6-timmars arbetsdag.
2.) Artikel i Dagens ETC angående Svartedalens Äldreboende

* Fler trygghetsboenden i Kransorterna. Vänsterpartiet stödjer att det byggs fler trygghetsboenden i kommunen, det är ett bra sätt för att äldre ska kunna fortsätta bo självständigt, men vi anser att det inte bara ska byggas i centralorten. Det finns många pensionärer som bor i Högboda och Fagerås som skulle vilja bo kvar i sin hemort, men om kroppen börjar säga emot så finns det inte många möjligheter för det idag då alla trygghetsboenden har byggs i centralorten.
Fler trygghetsboenden i Kransorterna, först i Fagerås och helst även ett i Högboda!

* Höjd OB för nattpersonal. Vänsterpartiet tycker att det är fel att nattpersonal inom vården inte får högre OB än de som arbetar under dagen. Vi tycker det är självklart att de som arbetar så hårt och på en sådan obekväm arbetstid självklart ska ha rätt till en skälig OB. Höjd OB för nattpersonal i vården!

* Nej till privatiseringar. Vänsterpartiet håller stadigt fast vid att vård, skola och omsorg ska fortsätta ägas i kommunal regi, med möjlighet till kompletterande vård i kooperativ regi. Vi kommer under inga omständigheter stödja förslag som går ut på att sälja ut vården, skolan eller omsorgen till Riskkapitalister som tar ut våra skattepengar i vinst istället för att låta det gå till det de var ämnade för, till Vår skola, Vår vård, Vår omsorg!

Läs mer;
1.) Myter och Sanningar om Vinst i Välfärden

* Inga fler delade turer. Vänsterpartiet i Kil anser att delade turer inom b.l.a hemtjänsten bör avskaffas. Det här systemet är en direkt stressfaktor som gör det redan stressfyllda arbetet ännu besvärligare. Delade turer skapar mer problem än det är värt ska enligt oss tas bort och ersättas med mer tydliga arbetspass som är både lättare att följa och som ger de anställda mer andrum.

* Nej till fler Journätter. Vänsterpartiet anser att Kommunen ska sluta använda sig av journätter på det sätt som det bedrivs idag, det är inte okej och tvinga anställda att närvara på sin arbetsplats utan att de får betalt, det är Arbete Utan Lön och det är inget som ska vara tillåtet i Sverige.