Sverige har ett stort problem, betygen har fallit för elever i hela Sverige och även om den fallande trenden har lyckats brytas under de senaste åren så ligger snittbetygen fortfarande väldigt lågt, vi vill råda bot på detta och våra förslag är väldigt annorlunda jämfört med övriga partier.

Vänsterpartiet vill;

* Öka antalet fast anställda lärare. Antalet elever per klass måste komma ner, från att ligga på runt 24-30 elever per klass vill vi att en vanlig skolklass ska ligga på runt 15 stycken elever för att minimera stressen som eleverna utsätts för men också för att lärarna ska hinna med att hjälpa alla elever. För att detta ska bli en möjlighet så måste antalet fast anställda lärare öka.

* Mer idrott i skolan. Vänsterpartiet vill se att antalet skoltimmar som läggs på idrott ska öka, både för att motverka de dåliga effekterna av att många lever en allt mer stillasittande livsstil men också för att det finns många rapporter, både gamla och nya som visar att elever som har mer idrott i skolan också presterar bättre i övriga skolämnen.
Vänsterpartiet vill se en ökning som resulterar i en timmes idrott per skoldag.

Läs mer;
1.) http://www.vansterpartietkil.se/wp-content/uploads/2018/08/idrott_varje_dag.pdf
2.) http://www.vansterpartietkil.se/wp-content/uploads/2018/08/idrott_varje_dag_2.pdf
3.) http://www.vansterpartietkil.se/wp-content/uploads/2018/08/idrott_varje_dag_3.pdf

* Slopade läxor, utom i särskilda fall. I denna reformen har vi blickat mot Finland, ett land som har en av EU’s bästa skolresultat, efter inspiration. En av de viktigaste grundpelarna i Finlands skolsystem är just att minimera stress för både lärare Och elever. En av de reformer som vi på kommunal nivå kan införa är just slopade läxor, förutom under speciella undantag, där till exempel en elev har halkat efter och måste ta igen mer än vad som hinns med under skoltid.
Utöver detta speciella undantag så ska läxor slopas, det finns inga vetenskapliga bevis för att läxor leder till bättre resultat, det är en gammal kvarleva att tro att det gör det. Samtidigt finns det bevis för att slopade läxor leder till mindre stress och att både elever och lärare presterar bättre, elever och lärare är i våra tider mer stressade än någonsin tidigare, stressnivån måste komma ned annars kommer inte betygen komma upp.

Läs mer;
1.) https://www.svd.se/laxor-skapar-onodig-stress
2.) https://www.expressen.se/kvallsposten/skola-slopade-laxor–gav-rekordhoga-betyg/