Kils Kommun är en landsbygdskommun och för att vår kommun ska kunna fungera och våra medborgare må bra så måste kommunikationerna fungera. Vi vill att Kommunen tydligt markerar mot Värmlandstrafiks beslut att stänga ned flera tåghållplatser i hela länet, b.l.a i Kils Kommun.

Vänsterpartiet vill;

* Markera mot Värmlandstrafik. Beslutet från Värmlandstrafik att stänga ned flera av sina hållplatser ute i den Värmländska landsbygden anser vi i Vänsterpartiet är en ren skymf mot de som bor på Landsbygden och beslutet ligger inte i tiden.
Vi lever i en tid när man helst ska välja att åka kollektivt, både för miljöns skull men också för att det blir allt dyrare att åka med egen bil, men samtidigt som detta händer så väljer Värmlandstrafik att stänga ned flera av sina tåghållplatser när man i all ärlighet borde göra det motsatta och rusta upp samtliga hållplatser och kanske rent av anlägga några fler.
Vi vill att Kils Kommun tydligt markerar mot Värmlandstrafik i denna fråga och tar krafttag för att de stängda hållplatserna ska öppnas igen och rustas upp. Det ska bli enklare att åka kollektivt, inte svårare!