Vi anser att Kulturpolitiken har kommit på efterkälken i Kils Kommun. Kil har enorma möjligheter när det gäller kultur och föreningsliv och detta är något vi vill att kommunen ska ta tillvara på.

Vänsterpartiet vill;

* Starta en kulturplanering. Vänsterpartiet anser att kommunen måste få en bättre överblick över de faktiska kulturella resurserna som finns i kommunen, men också vilka resurser som inte finns. För att uppnå detta så måste det genomföras en Kulturplanering där man söker vad som finns tillgängligt, vad som inte finns tillgängligt och vad som skulle kunna bli tillgängligt om man lade manken till.
Denna Kulturplanering ska sedan ligga till grund för framtida kultursatsningar så att vi inte lägger skattepengar på fel saker där de inte gör någon nytta.

* Inför en Maxtaxa för Kulturskolans verksamhet. Vänsterpartiet vill att alla ska kunna ta del av Kulturskolans verksamheter, därför känns det väldigt fel när man får höra att vissa familjer inte har råd att låta alla sina barn ta del av den verksamheten. Vi anser därför att det ska införas en maxtaxa på Kulturskolans verksamhet så att även barnfamiljer där det finns många barn inte ska behöva vara oroliga för att familjekassan inte räcker till för att alla barnen ska kunna delta i Kulturskolan.