Vår bostadspolitik skiljer sig från de andra partierna i kommunen. Vi vill inte bygga stora höghus med lika höga hyror, inte bara bygga i centrala Kil och inte bara storsatsa på nya villaområden!

Vänsterpartiet i Kil vill istället;

* Bygga fler hyreslägenheter med lägre hyror, mer anpassade för Ungdomar och Pensionärer så att dessa inte ska behöva fly kommunen för att hitta en bostad. Alla ska kunna bo i Kil, även ungdomar utan pengar på sparkontot och pensionärer utan stora pensioner.

* Bygga även i kransorterna. De senaste årens bostadsbyggen har samtliga placerats i Centrala Kil, detta är något vi tycker är väldigt oroväckande. Självklart ska centrum utvecklas och växa, men man får inte glömma kransorterna Fagerås och Högboda, även här bör man bygga nya bostäder, så att även de orterna kan växa och utvecklas.

* Börja ställa krav på nybyggen i kommunen. Nybyggen ska komplettera stadsbilden, förstärka den, eller rent av förbättra den, inte fula ned den. Liksom kommuner såsom Sunne och Säffle vill vi att Kil ska ha en stadsbild att vara stolt över och för det kräver det att kommunen börjar ställa krav på Stadsbilden för nybyggen.

* Bygga trygghetsboenden även i Kransorterna. Det har börjat byggas allt fler trygghetsboenden i Kil och detta är mycket bra, men tyvärr så har alla dessa lagts mitt i Centrala Kil och inget i kransorterna. Många äldre vill inte behöva flytta in till centrum bara för att få extra hjälp i hemmet, de vill kunna bo kvar i sina hemorter, och vi anser att det ska de kunna göra, därför vill vi att trygghetsboenden ska byggas även i Fagerås och gärna även i Högboda.

* Sluta fokusera på Villaområden. De senaste två stora bostadsområdena i Kil var båda nya villaområden, båda byggdes under den rådande bostadskrisen, en kris där specifikt Pensionärer och Ungdomar pekats ut som de mest utsatta grupperna. Enligt Hyresgästföreningen måste fler hyresrätter byggas då det är just hyresrätter dessa två grupperna söker, ändå är det väldigt få kommuner som bygger hyresrätter, vilket är varför bostadskrisen fortfarande idag är ett problem, trotts att det gått flera år sedan den började.
Vi vill att Kil ska vara en del av lösningen och bygga Hyreslägenheter anpassade för både Unga och Äldre, till hyror som vanligt folk, med vanliga löner eller pensioner har råd att bo och leva i.

* Sluta bygga höghus. Vänsterpartiet i Kil vill att kommunen ska ställa krav på byggherrarna och även att kommunen själva, via sitt företag ’Kils Bostäder’ ska bygga egna bostäder. Byggherrar vill bygga stort och bygga snabbt, resultatet blir oftast en betongkoloss på 5-7 våningar, där det enda fina man har att säga är att ”Den säkert är fin på insidan.” Höghus hör hemma i storstäderna, inte på Landsbygden.