Vänsterpartiet i Kil tar miljön på allvar och vi har tur som bor i en kommun som faktiskt redan ligger relativt bra till när det kommer till miljöfrågor, men även i Kil finns det saker som måste göras.

Vänsterpartiet vill;

* Värna våra grönområden. Vi vill att kommunen värnar våra grönområden och gärna även utökar existerande grönområden. Kommunen genomgår en stor centrumomvandling och även om mycket av denna omvandling är till det bättre så finns det en risk att grönområden kan komma att försvinna i framtida projekt. Vi vill trycka på för att fler grönområden i centrum ska anläggas, vi vill inte att Kil ska bli en betongstad.

* Ökad kvalité på maten i skolan och äldrevården. Vänsterpartiet vill öka kvalitén på maten i skolan och äldrevården. Allt för ofta talas det enbart om ”Näringsvärde” när man talar om mat och detta är självklart viktigt, men man får inte glömma att maten också måste vara god och aptitretande. Vi vill ha mindre paketerad mat och mer mat tillagad på plats i hemmen eller på gemensamma matsalar/restauranger.
Inte nog med att detta skulle leda till godare mat, gladare brukare, elever och boende på hemmen, men det skulle även minska användningen av plastförpackningar som den tidigare färdiglagade maten kom i.

* Laddstolpar för elfordon. Vi vill att kommunen skall bygga ut beståndet av offentliga laddstolpar på strategiska platser i Kommunen. Elfordon blir allt vanligare och det är en nödvändig utveckling, trotts detta så är Kils Kommun ensamma med att inte bygga ut beståndet med laddstationer, detta vill vi ändra på.