Då var valet 2018 över och vi i Vänsterpartiet har preliminärt fått ett ökat förtroende sedan valet 2014. Det har varit en ihärdig valrörelse med mycket arbete, en del problem men nu när allt är klappat och klart så känner vi oss både nöjda och stolta!

Resultatet

I valet 2014 så fick Vänsterpartiet ’337’ stycken röster (4.3%) och i årets val fick vi ’417’ röster (5.5%) en ökning med ’80’ röster (1.1%), vårt starkaste distrikt blev Boda.
Som det ser ut så är det fortfarande Socialdemokraterna och Centerpartiet som är de största partierna och troligen kommer dessa att fortsätta sitt samarbete, så troligen kommer det politiska läget inte förändras särskilt mycket, om något alls. Det tåls dock att nämna att alla siffror än så länga bara är preliminära, de exakta siffrorna kommer inom några dagar från Länsstyrelsen.

Valets gång

Av de som följer oss på Facebook så märkte ni kanske att vi uppmanade alla att rapportera ifall det saknades röstsedlar i vallokalerna, då det fanns risk för att de kunde bli stulna, tyvärr så hände faktiskt detta, både på Biblioteket under förtidsröstningen så var någon framme och gömde våra valsedlar, något dock valvärdarna åtgärdade, det hände dock igen  senare under huvudvalet drog igång, då var det vallokalen på Daliden som våra valsedlar gömdes undan, lyckligtvis upptäcktes även detta av valvärdarna som även denna gången lade tillbaka valsedlarna på sin rätta plats.

Valvakan

Detta valet så hade Vänsterpartiet en egen valvaka på Stora Kils Hembygdsgård, då den gemensamma valvakan i Karlstad fick platsbrist på grund av dubbelbokningar. Denna egna valvakan kände vi blev väldigt trevlig och kommer nog bli något vi försöker göra igen till nästa val. Det var väldigt kul att träffa andra vänsterpartister från Kil som man inte ser så ofta annars, detta får vi göra igen!
Ett extra stort tack till Stora Kils Hembygdsgård som lät oss hyra era lokaler med så kort varsel! Valvakan hade varit omöjlig utan er!

En trogen skara kring valvakans fikabord.

Valvakans sambandscentral.

Den nya mandatperioden har bara börjat och det ska bli roligt att se vad som kommer att hända framöver och vi i Vänsterpartiets styrelse hoppas verkligen att flera av er som varit med oss under valrörelsen känner er manade att bli aktiva även framöver, ju fler vi är ju starkare är vi!

Kamratliga hälsningar!

Kategorier: val2018